Александр Сергеевич Агаджанян

Доктор исторических наук (1993), профессор (2003) Учебно-научного Центра изучения религий, профессор ВШЭ по совместительству (2015), со-редактор журнала: «Государство, религия, церковь в России и за рубежом», член Редколлегии журналов «Archives des sciences sociales de religion», «Religion, State and Society», «Social Compass».
Профессиональные интересы: религия в современном мире, религиозное и секулярное, религия и общество в постсоветской Евразии, теоретические проблемы гуманитарных наук.

Курсы

  • Антропология религии.
  • Религия в современном мире.
  • Современные проблемы религиоведения.
  • История религий: Буддизм.
  • Социология религии.
  • Религия и секулярный мир.

Публикации

Книги и специальные выпуски журналов (автор и редактор)

Religion, Democracy and Nation in the Southern Caucasus. (Co-editor). London, Routledge, 2015

Armenian Christianity Today: Identity, Politics and Popular Practice. (Editor). Ashgate Publisher, 2014

Turns of Faith, Search for Meaning: Orthodox Christianity and Post-Soviet Experience. Erfurt Studies in eastern Christianity series: Peter Lang Edition, 2014.

Evangelical, Pentecostal and Charismatic Churches in Latin America and Eastern Europe. Special Issue (Editor). Religion, State and Society, Vol. 40 (1), 2012.

Приход и община в современном православии: Корневая система российской религиозности. Отв. Ред. Совместно с К. Русселе, Москва: Весь мир, 2011

Светскость государства: Международный опыт и российские проблемы, Москва , французско-российский Центр гуманитарных и общественных наук, Отв. Ред. совместно с К. Русселе, Москва, 2008

Религиозные практики в современной России, Отв. Редактор, совместно с К. Русселе, Москва, Новое издательство, 2006

Eastern Orthodoxy in a Global Age, V. Roudometof, A. Agadjanian and J. Pankhurst, eds. Walnut Creek etc.: Altamira Press, 2005

Буддийский путь в XX-м веке. Религиозные ценности и современная история стран Азии. Москва, Наука, 1993

Крестьянский мир и государство в Бирме. Москва, Наука, 1989

Статьи

Богохульство: дискурсы и практики. От Редакции. Специальный номер журнала Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2017, 35 (2), с. 7-14 (в соавторстве с М. Майзульсом).

«Tradition, Morality and Community: Elaborating Orthodox Identity in Putin’s Russia. –Religion, State and Society, #1, 2017, p. 39-60

Этнос, нация и религия: научные парадигмы и реальность Южного Кавказа // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2016, 34 (2), 331-356

Православный взгляд на современный мир. Контекст, история и смысл соборного документа о миссии Церкви // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2016, 34 (1), 255

Neue Formen de Ostlichen Ortodoxie. – Transit. Europaische Revue, Vol. 47 (Herbst 2015), p. 90-107

Vulnerable Post-Soviet Secularities: Patterns and Dynamics in Russia and Beyond.- In: Burchardt, Marian; Wohlrab-Sahr, Monika and Matthias Middell (eds.) Multiple Secularities beyond the West. Religion and Modernity in the Global Age. Berlin: De Gruyter, 2015, 241-60

The Religious Modernity of the Brotherhood: A New Face of Armenian Grassroots Christianity. In: Armenian Christianity Today: Identity Politics and Popular Practice. Ashgate Publisher, 2014, 71-89

Ethnicity, Nation and Religion. Current Debates and South Caucasus Realities. – In: Religion, Democracy and Nation in the Southern Caucasus. London, Routledge, 2014, 22-37

Религия и теория: современные тенденции. Государство, религия, церковь в России и за рубежом. Том 31, №3 (2013), с. 7-31.

“Reform and Revival in Moscow Orthodox Communities: Two Types of Religious Modernity,” Archives de sciences sociales de religions, 163 (2013), 75-94

“Russia’s ‘cursed issues’, post-Soviet religion, and the endurance of secular modernity” – In M. Rosati, K. Stoeckl, eds., Multiple Modernities and Global Post-Secular Society, Ashgate, 2012, p. 79-96

Evangelical, Pentecostal and Charismatic Churches in Latin America and Eastern Europe: an Introduction. Religion, State & Society, Vol. 40, Number 1 (March 2012), 3-10

«Множественные современности», российские «проклятые вопросы» и незыблемость секулярного Модерна. – «Государство, религия и церковь в России и за рубежом», №1, 2012, c. 83-110

Russian Orthodox Church in Europe: ‘Soft Other’ with Quadriple Identity – forthcoming in: Orthodox Christianity in Europe — Borders Constructed and Deconstructed’ (Eastern Christian Studies series), Leuven: Peeters, 2012

“The Anglican Archbishop, the Russian Patriarch, and the Global Debate on Religion and Secularity.” Religiowest Project, European University Institute, http://www.eui.eu/Projects/ReligioWest/Documents/conferencePapers/ (2011)

“Приход и община в русском православии. Современные процессы в ретроспективе последнего столетия”. – А. Агаджанян, К. Русселе, ред. Приход и община в современном православии: Корневая система российской религиозности. Москва: Весь мир, 15-36

“Реформа и возрождение в двух московских православных субкультурах: два способа сделать Православие «современным»”. – Ibid, 255-276

Постсекуляризм: контуры новой гуманитарной парадигмы. — Гуманитарные чтения РГГУ – 2011: Теория и методология гуманитарного знания. Общественные функции гуманитарных наук. Россиеведение. Гуманитарное знание и образование : сб. материалов. Рос. гос. гуманитарный ун-т. — М. : РГГУ, 2012. — С. 151-162

Буддизм в глобальную эпоху. Философия буддизма : энциклопедия. Российская академия наук, Ин-т философии. — М.: Восточная литература, 2011. — С. 46-56

Exploring Russian Religiosity as a Source of Morality Today. – In Jarrett Zigon, ed. Multiple Moralities and Religion in Post-Soviet Russia. Berghahn Books, 2011.

Liberal Individual and Christian Culture: Russian Orthodox Teaching on Human Rights in Social Theory Perspective, Religion, State and Society, vol.38, no. 2 (June 2010), 97-113

Individual and Collective Identities in Russian Orthodoxy, co-authored with K. Rousselet, in C. Hann, G. Holtz, eds., Eastern Christians in Anthropological Perspective, University of California Press, 2010, 265-279

Eastern Christianities, chapter in: Routledge Encyclopedia: The World’s Religions: Continuities and Transformations, Routledge, 2008

In difesa dell’universalitàe dell’individualismo. Riposta ad Adam Seligman, — Daimon, Vol. 7, 2007, p. 239-254

Why and How Study Russian Religious Practices? Co-authored with K. Rousselet, in A. Agadjanian and K. Rousselet, eds., Religious Practices in Today’s Russia, Moscow: Novoe Izdatel’stvo, 2006

The Search for Privacy and the Return of a Grand Narrative: Religion in a Post-Communist Society, Social Compass, vol. 53 (2006), 169-184.

Eastern Orthodoxy in the Global Age: Preliminary Considerations (co-authored with V.Roudometof). In: V. Roudometof, A. Agadjanian and J. Pankhurst, eds., Eastern Orthodoxy in a Global Age, Walnut Creek etc.: Altamira Press, 2005, 1-28

«Pourquoi et comment étudier les pratiques religieuses?» (co-athored with Kathy Rousselet) , Etudes comparatives Est-Ouest, vol. 36, no. 4, décembre 2005, 5-17.

Eastern Orthodoxy in the Global Age: Preliminary Considerations (co-authored with V.Roudometof). In: V. Roudometof, A. Agadjanian and J. Pankhurst, eds., Eastern Orthodoxy in a Global Age, Walnut Creek etc. : Altamira Press, 2005, 1-28.

Globalization and Identity Discourse in Russian Orthodoxy (co-authored with K. Rousselet). In: V. Roudometof, A. Agadjanian and J. Pankhurst, eds., Eastern Orthodoxy in a Global Age, Walnut Creek etc. : Altamira Press, 2005, 29-57.

Дхарма и империя. Основы и пределы сакрализации власти в буддийской традиции. – Д. Бондаренко, Л. Андреева, А. Коротаев, ред. Сакрализация власти в истории цивилизаций. Москва, Центр цивилизационных и региональных исследований, 2005, часть 3, 149-180

Буддизм и глобализация. В сборнике: А. Малашенко, С. Филатов, ред. Религия и глобализация в Евразии, М, Карнеги-Центр, 2004, 222-255.

“Religions Between Universal and Particular: Eastern Europe After 1989.” In S. Saha, ed. Religious Fundamentalism in the Contemporary World: Critical Social and Political Issues. Lanham etc.: Lexington Books, 2004, p. 71-90

“Breakthrough to Modernity, Apologia for Traditionalism: the Russian Orthodox View of Society and Culture in Comparative Perspective. – Religion, State and Society #4 (Winter), 2003

“The Social Vision of Russian Orthodoxy: Balancing Between Identity and Relevance.” In: Orthodox Christianity and Contemporary Europe, Peeters Publishers, Leiden, 2003, 163-182.

“The Public Religion in Russia and the Search for National Ideology.” Journal of the Social Scientific Study of Religion, #3, 2001

“Revising Pandora’s Gifts: Religious and National Identities in Post-Soviet Eurasia” Europe-Asia Studies, #3, 2001

«Юго-Восточная Азия: История идей в XX-м веке. Введение». В: И. Подберезский, отв. ред., «Юго-Восточная Азия: Идеи и идеологи в XX-м веке», Москва, Наука, 2001

«Будийская герменевтика кармы и нирваны: социология религиозной реформы». В: И. Подберезский, отв. ред., «Юго-Восточная Азия: Идеи и идеологи в XX-м веке», Москва, Наука, 2001

”Religious Minorities During Russia’ s Transition from Atheism to Secularism.” Research in the Social Scientific Study of Religion. Ed. by J. Greer and D. Moberg. Vol.11, (2000) p. 65-79

“Entropy, Symphony, Ideocracy: Religious Debates in the Russian Mass Media. In: Old Churches, New Believers: Religion in Post-Soviet Mass Consciousness, edited by K. Kaariainen, D. Furman. Moscow, St. Petersburg, Издательство «Летний Сад», 2000.

“Religious Responses to Social Changes in Russia: Traditional and New Religions Compared”. Journal of Contemporary Religion, 11(1): 69-76. (1996).

“Religious Pluralism in Orthodox Russia: Political Controversy and its Social Background”. In: The Future of Religion: East and West, edited by I. Borowik and P. Jablonski. Krakow, Nomos Publishing House, Institute for the Scientific Study of Religion, 1995.

“Понятие традиции: общие предварительные замечания». В: Г. Чуфрин, отв. ред. «Традиции и традиционные структуры в Юго-Восточной Азии», Москва, Наука, 1994.

“Les cultes orientaux et la nouvelle religiosité en Russie”. Revue d’etudes comparatives Est-Ouest, 24(3/4): 155-172 (1993).

«Буддизм и власть». — Восток: Афро-азиатские общества : история и современность. 1992. № 1, С. 39-50

«Буддизм и власть в XX веке : новая жизнь политической традиции». Восток: Афро-азиатские общества: история и современность. 1992, № 4б с. 69-81

«Независимая Бирма: проблемы ориентации». В: Г. Шабалина, отв.ред. «Юго Восточная Азия в начале 1980-х: Тенденции и перспективы». Москва. Наука, 1984.

«Провинциальная бюрократия и государственный феодализм в Бирме». Народы Азии и Африки, №3, 1983.

Проекты

События

Участие в международных научных конференциях

Россия и Русская Революция. Международная конференция, РАНХиГС, Москва, 26-28 ноября 2017 (председатель оргкомитета конференции).

Traditions and Traditionalisms Compared. International Workshop. Trento, 12-13 June, 2017

“Orthodox Holiness Against Globalization: An Essay on Drawing Borders.” Global Orthodoxy: Religion, Politics and Human Rights. Padua, Italy, 12 May 2017

«Religion in National Imagination: Secularity Challenged.» Contemporary Issues of Freedom of Religion and Beliefs in Armenia, Georgia and Beyond. Yerevan, Armenia, 8 May 2017

God After Gulag: Memory and Ultimate Questions and Post-Soviet Russian Orthodoxy. International conference. Smith College, Northampton, U.S.A., 21April 2017

“Caucasus and Revolution: 1917-1922. Nations and Religions Exploded and Reframed.” Lecture at Smith College, Northampton, U.S.A., 21 April 2017

“Religion as a Resource of Stability/Instability.” Forth Internal Meeting of the Project “Internal and External Sources of Stability and Instability in the Caucasus” (ISSICEU), Tbilisi, Georgia,13-14 October 2016.

“Postsecular Conflicts: Kick-off Workshop of the Project.” Innsbruck, 16-19 June, 2016

“Russian Orthodoxy Today: Institution, Ideology, Identity.” Public Lecture at the Institute for East and Southeast European Studies, Regensburg, 26 April 2016

“Vulnerable post-Soviet secularities: patterns and dynamics in Russia and beyond.” Conference “Les laïcités post-soviétiques,” Paris 13-14 December, 2015

Discussant at the conference “Politics and Religion in Orthodox Countries,” Magdeburg, 6-8 October, 2015

“Tradition, Morality and Community: Elaborating Orthodox Identity in Putin’s Russia.” – Roundtable at the Institut für Wissenschaften vom Menschen, Vienna, 25 March 2015

Experiencing and Experimenting with Modernity in Russian Orthodoxy. Conference: Political Modernity and the Responses of Orthodox Theology. Institut für Wissenschaftern vom Menschen, Vienna, 15-17 January 2014

“Vulnerable post-Soviet secularities: patterns and dynamics in Russia and beyond”. Conference of the International Society for the Sociology of Religion. Turku, Finland, July 1-5, 2013

“Russian Orthodoxy and the State: the Politics of Memory.” Conference: Kirchen und Staatgewalt in Mittel- und Osteurope. Berlin, 6-7 December, 2012.

“Religion, nation and politics in the South Caucasus: patterns of post-Soviet experience.” Religion, Politics and Policy-Making in Russia and Eurasia. International workshop. Tartu, 6-8 June, 2012.

“Faces of Armenian Grass Roots Revival: An Example of Missed Religious Modernity” – to be presented at the Conference of the International Society for the Sociology of Religion, Aix-en-Provence, July 2011

“Russia’s Cursed Issues: Combining Belated Modernity with Revived Tradition”- workshop on Postsecularism, Tor Vergata University, Rome, 4-6 May, 2011

“Eastern Orthodoxy and European Values: Applying Habermas’ Theoretical Reflections on «Post-Secularism» – to be presented at the conference of the Society for the Scientific Study of Religion, Baltimore, USA, October 2010

“Recreating the Chain of Memory: Reform and Revival in Two Moscow Orthodox

Communities” – to be presented at the conference “Religious Hegemony and Religious Diversity in Eastern Europe: Postsocialism vis-à-vis the Longue Durée”, Max Planck Institute for Social Anthropology, Halle, Germany, 24-25 June 2010

“Russian Orthodox Church in Europe: a Soft Other with Quadruple Identity.” Conference Orthodox Christianity in Europe – Borders Constructed and Deconstructed,“ Nijmegen, Netherlands, March 2010

“Russian Orthodox Version on Human Rights in Light of the Social Theory”. Conference on Eastern Christianity and Human Rights, Nijmegen, Netherlands, February 2009

“Continuity and Change in the Russian Orthodox Practices: Comparing Pre-Soviet and Post- Soviet Experience,” – Conference “Multiple Moralities in Contemporary Russia…”, Max Planck Institute for Social Anthropology, Halle, September 2008

“Recent Russian Orthodox Debate About Human Person,” – Biannual Conference of the International Society for the Sociology of Religion, Leipzig, July 2007

“Surozh Diocese in 2006: Causes of Splits in Eastern Orthodox Diaspora’ — Annual Conference of the American Association for the Advancement of the Slavic Studies, Salt Washington, DC, 15-20 November, 2006

“Liberal Individual and Christian Personhood: Recent Human Rights Debate in Russian Orthodoxy” — Annual Conference of the American Association for the Advancement of the Slavic Studies, Salt Lake City, 3-6 November, 2005, and conference “Global Christianity: Challenging Modernity and the West,” Pruit Memorial Symposium, 10-12 November, 2005, Baylor University “Public and Private Sphere for Religion in Russia.”- Светскость государства (laicite) и опыт постсоветских стран, Москва, РГГУ, 28-29 октября 2005.

“Liberal Individual and Christian Personhood: Recent Human Rights Debate in Russian Orthodoxy” — Annual Conference of the American Association for the Advancement of the Slavic Studies, Salt Lake City, 3-6 November, 2005, and conference “Global Christianity: Challenging Modernity and the West,” Pruit Memorial Symposium, 10-12 November, 2005, Baylor University.

“Religion and Spirituality in Post-Soviet Russia.” – VII World Congress of the International Association of Slavic Studies, Berlin, 24-30 July, 2005.

Public and Private Religion in Post-Communist Societies. – International Society for the Sociology of Religion, Biannual Conference, Zagreb, 2005, 17-21 July 2005.

“Russian Orthodoxy in the Public Square”. – Roundtable at the Annual Conference of the American Association for the Advancement of the Slavic Studies. Boston, 4-7 December, 2004

“Религиозные основы цивилизация Юго-Восточной Азии.” – Конференция по цивилизации ЮВА, Москва, ИМЭМО, 22-23 апреля 2004

“Российский взгляд на Кавказ: религиозная перспектива. Конференция, организованная Caucasus Media Institute, 16-17 апреля 2004.

“Russian Theology of Nation” – Annual conference of the American Association of the Advancement of Slavic Studies, Pittsburgh, November 2002

“Religion’s Dilemma of Universalism and Particularism: the Case of Eastern Europe.” Conference “Nation and Religion,” Arizona State University, February 2002

“Religion and Russian National Identity.” Annual conference of the American Association of the Advancement of Slavic Studies, Washington, D.C., November 2001

“Social Vision of the Russian Orthodox Church: Comparing Official and Popular Views.” Conference “Orthodox Christianity and Contemporary Europe,” Leeds University, July 2001.

“A Russian Idea Without Religion?” 5th World Congress of the International Council for Russian and East European Research, Tampere, Finland, July 2000.

“Debating Values: Religion in Contemporary Moscow Mass-Media.” Annual Conference of the American Association of the Advancement of Slavic Studies, October 2000.

“Russian Religious Marketplace of the 1990s” – to be presented at the Society of Scientific Study of Religion, November 2000

“Entropy Interlude in the Ideocratic Tradition: Russia’s Media Discourse on Religion”. Society for the Scientific Study of Religion, Boston, MA, November 1999.

“Internet for Libraries: A New Approach to Supply of Academic Data”. International Conference on Libraries in a Changing World, Crimea, Ukraine, June, 1998

“Online Resources for Academic Research”. Workshop on US and Russian Libraries Cooperation, Sponsored by IREX, Petrozavodsk and Novgorod, Russia, May 1998.

“Freedom or Chaos? Perceptions of Changes in Russia”. Church-State Relationships in Central and Eastern Europe. Jagiellonian University, Krakow, December, 1997.

“Religious Minorities in a New Russian Setting”. Society for the Scientific Study of Religion, San Diego, CA, November, 1997.

“Religion in Contemporary Russia. The Fate of Religious Minorities and the Impact of the New Legislation Circumscribing Religious Liberty”. Arizona State University, November 1997.

“Religious Meanings in Societies and Polities of Buddhist Asia”. French-Russian Symposium on Southeast Asia, Moscow, October 1997.

“Religion in Russia: a Working Symbol of Transition”. International Society of the Study of Religion, Toulouse, France, July 1997.

“Religious Consciousness and the Russian Reforms: View from Inside (Results of Interviews Carried Out in Moscow).” Nordic Conference on Religion in Russia and Eastern Europe, Helsinki, June 1996.

“Religious Responses to Social Changes in Russia: Traditional and New Religions Compared.” Society for the Scientific Study of Religion and Religious Research Association, Albuquerque, New Mexico, November 1994.

“Russian Religiousness: New Choices in a New Context.” International Society for the Sociology of Religion, Budapest, 19-23 July 1993.

“Continuity and Change in Asia: The Pattern of Development-with-Identity.” French-Russian Symposium on Southeast Asia, Russian Academy of Sciences, Moscow, July 1989.

“Traditional State and Political Culture in Burma.” State in Early Modern Asia, Institute of Oriental Studies, Moscow, December 1984.

Curriculum vitae

Попытка автобиографии

Родился в самом центре холодной и довольно мрачной державы (не лучше ли «в глухой провинции, у моря»?), но зато в разгар «хрущевской оттепели» и первых спутников, что оказалось, впрочем, только чередой несбыточных надежд. Так что учиться приходилось «чему-нибудь и как-нибудь», насилу прорываясь через идеологический лабиринт Минотавра к отсветам, изредка проникающим то ли от звездного неба (надо мной), то ли от нравственного закона (sorry, во мне). Мир вокруг был скорее Библиотекой, чем полем для экспериментов: можно было бы сказать, что формация вполне книжная и безнадежно эскапистская, если бы не три длительных путешествия, изобильных опытом: Бирма, Франция, Америка. Моя дочь, родившаяся за год до распада империи, которую создавали мои деды, уже человек пост-гуттенберговской эры: живые образы для нее важнее, чем милые моему сердцу хитросплетения знаков.

Curriculum Vitae

Контакты: Тел. +7-495-699-6144 (д); +7-916-839-2487 (м.)

Электронная почта: grandrecit@gmail.com

Адрес: Центр Изучения Религий, РГГУ, Москва, Миусская площадь, 6, Москва, Тел. +7-499-250-6340

Образование:

Институт стран Азии и Африки при Московском государственном университете им. М. Ломоносова, 1981, специальность – «всеобщая история».

Ученые степени:

Доктор исторических наук, 1993, Институт Востоковедения РАН.

Кандидат исторических наук, 1986, Институт Востоковедения РАН.

Опыт работы:

  • Аспирант Института Востоковедения РАН, 1981-1985.
  • Младший научный сотрудник (1986), научный сотрудник (1988), ведущий научный сотрудник (1992-2000), Институт востоковедения РАН (Москва).
  • Лектор, приглашенный профессор, Кафедра Религиоведения, Государственный Университет Аризоны (Department of Religious Studies, Arizona State University), 2000-2003, Tempe, Arizona, USA.
  • Профессор, Центр изучения религий, Российский Государственный Гуманитарный университет (РГГУ), 2003- н/в.
  • Редактор журнала «Государство, религия, церковь в России и за рубежом», 2012 – н/в.

Работа в журналах:

Государство, религия, церковь в России и за рубежом — редактор.

Archives des sciences sociales de religion — член Редколлегии

Religion, State and Society – член Редколлегии

Social Compass – член Редколлегии

Языки

Русский (родной), английский (свободно), французский (свободно);

немецкий, испанский, армянский, бирманский (основы разговора, чтение со словарем)